Attester
Tid til attest skal bookes telefonisk
Du ønsker selv en attest
Dette kunne for eksempel være tilfældet i forbindelse med kørekort (se øverst), fravær ved eksamen, for meget fravær i skolen, dokumentation til SU-styrelsen med henblik på ekstra SU klip.
Ansøger du om handicapkort/invalideskilt, fritagelse for sikkerhedssele eller styrthjelm skal du, modsat de øvrige attester, booke en Lægetid-dag-til-dag. Du skal, før du møder udfylde sin ansøgning online eller printe den ud og medbringe den i udfyldt stand. Du finder link til begge dele her https://handicap.dk/brugerservice/om-parkeringskort-ledsagekort-storebaelt-handicap/parkeringskort
Ved tidsbestilling er det vigtigt, at du oplyser, hvilken attest der er tale om.
Attesten er egenbetaling. Vi skal bede dig betale ved skranken før konsultationen.
Arbejdsgiver ønsker attest ved sygefravær
Som udgangspunkt anvendes mulighedserklæring altid ved sygefravær – hvis denne fravælges skal det fremgå af anmodningen – i så fald vil der blive udfærdiget en frihåndsattest.
Hvis mulighedserklæring er fravalgt, skal anmodning om en attest om sygemelding altid ske skriftligt fra arbejdsgiver i et brev stilet til lægerne 1. sal – patienten medbringer selv brevet eller det fremsendes med posten.
SMS til patienten eller mundtlig forespørgsel til patienten eller lægeklinikken fra arbejdsgiver godtages ikke
Anmodningen skal som minimum indeholde:
- Patientens navn
- Varighed af det hidtidige fravær
- Adresse og navn hvortil regning for attesten skal sendes – evt. EAN nummer
Det er arbejdsgiver, der betaler mulighedserklæring og frihåndsattest.
Kommunen ønsker attest
Bestil i god tid. Ved bestilling af tid så husk at oplyse det nummer, der står på attesten (LÆ….) og attestens navn.
Ved alle attester fra kommunen modtager Lægerne 1. sal en kopi direkte i din journal. Det er kommunen, der betaler denne type attester.
Ved større attester (LÆ 145 Generel helbredsattest eller LÆ 265 Lægeattest til rehabiliteringsteam) bedes du udfylde følgende skema FØR du kommer (her skal være link til nedenstående tekst, der er lavet i et word dokument med vores brevpapir hoved):
Kommunen har bedt os lave en ”generel helbredsattest” om dig. Det er en omfattende skrivelse angående dig og din helbredstilstand, dine ressourcer og problemer. Forud for konsultationen, vil vi bede dig forberede dig ved, at gennemtænke følgende spørgsmål. Skriv det gerne ned.
- Sociale forhold: Bor du i en familie – alene – børn – ægteskabelig status.
- Skolegang : Folkeskole : Start og slut-år, klassetrin. Efterskole? Anden ungdomsuddannelse: Startår- slut. /Handelsskole/Gymnasieuddannelse: Uddannelse: Start – år slut.
- Sygemeldingsperioder: Datoer. Ledighedsperioder: datoer – Hvis der er mange (flere end 5 perioder – må du gerne skrive ”flere ledighedsperioder fra for eksempel 2019 – 2021”).
- Hvilke ressourcer har du – Hvad er du rigtig god til.
- Hvordan begrænser din tilstand dit liv:
Derhjemme:
På arbejde:
Socialt:
Fritidsinteresser. - Hvad skulle der til, for at det blev anderledes?
Forsikringsselskab ønsker attest (skade)
Når forsikringsselskabet beder dig om at kontakte lægen, for at få lavet en attest, i forbindelse med en skade, oplyser de et AES nummer. Dette AES nummer skal oplyses ved tidsbestilling.
Tjek om der er noget, du selv skal udfylde, før du kommer til lægen og medbringe det udfyldte skema.
Husk også at medbringe et papir med AES nummeret så vi er helt sikre på, at vi udfylder den rigtige attest.
Det er forsikringsselskabet, der betaler denne type attester.
Helbredsattest (raske)
Denne type attester ses typisk i forbindelse med livsforsikring eller hvis du har et specielt erhverv. Attesten tager ikke udgangspunkt i eventuel sygdom.
Når du bestiller tid til attesten, er det meget vigtigt, at du siger det præcise navn på attesten.
Tjek om der er noget, du selv skal udfylde, før du kommer til lægen og medbring det udfyldte til konsultationen.
Det er forsikringsselskabet, din arbejdsgiver eller andre, der betaler denne type attester.